Alle taler om søgemaskineoptimering (SEO) på nettet. Men hvad er søgemaskineoptimering egentlig, og hvorfor spiller det en rolle, om din hjemmeside er optimeret eller ej? Det får du svar på her.

Hele snakken om søgemaskineoptimering kan virke abstrakt og uhåndgribelig. Hvis du snakker med SEO-fagfolk, så vil du ofte opleve, at der bliver slynget en masse begreber ud, som du måske ikke helt forstår. Lad os gå i en helt anden retning. Vi starter med et håndgribeligt eksempel, som illustrerer, hvorfor søgemaskineoptimering skal tages alvorligt.
Genvejen til synlighed

Tre en halv million danskere bruger hver måned internettet til at finde information og – blandt mange andre ting – gode tilbud. Samtidig har flere studier vist, at folk typisk kun er interesserede i de første par hits i søgeresultaterne.

 

Det betyder med andre ord, at nummer et i søgeresultaterne får flere besøg end nummer to, nummer to får flere end nummer tre og så fremdeles. Så kan du måske selv forestille dig, hvor mange besøg du får, hvis din hjemmeside ikke engang er i top fem.

 

Søgemaskineoptimering handler om at forbedre din hjemmesides placeringer i Google. Vi taler først og fremmest om Google, fordi det er den mest populære søgemaskine.

 

SEO består af to dele

Selve optimeringen består af en teknisk del og en blød del. Den tekniske del handler først og fremmest om at sørge for, at din hjemmeside rent teknisk er gearet til gode placeringer.

 

Den bløde del af SEO handler om at skabe en masse kvalitetsindhold og skaffe indgående links, som er to tungtvejende faktorer, der er med til at bestemme en hjemmesides placeringer.

 
[maxbutton id=”5″]