Tillykke! Du har nu installeret din webshop, og det er nu tid til at fokusere på udseende, detaljer og brugerflade. Der er mange forskellige måder at optimere din shop på, og vi har her samlet 10 nyttige tips. Læs med her og lær, hvordan du opsætter din shop med henblik på at opnå de bedste resultater.

  • Siden er under opbygning – sæt din shop i bero

Vedligeholdelse og opdateringer af en side er vigtigt, men husk at sætte din side på Maintenance Mode, imens du arbejder på den. Dette sikrer, at dine sider ikke bliver indekseret i søgemaskinerne for tidligt, og at besøgende ikke vil kunne surfe rundt på siden, imens den er under udarbejdelse. Kan de det, vil det virke uprofessionelt, hvilket kan resultere i tab af kunder. Derfor; sæt altid din side i bero, når du arbejder på opdateringer.

  • Find et tema og tilføj et logo

Man skal ikke undervurdere effekten af udseendet på en webshop, så det er derfor vigtigt at finde et godt tema, der matcher din virksomheds identitet. Et godt design udstråler en professionel tilgang til dit felt, hvilket i sidste ende kan føre til mere salg. Der findes mange gode gratis temaer, men du kan også vælge at købe et eller få specialdesignet et.

Når du har fundet et godt tema, du synes matcher dig og din virksomhed, så er det til at tilføje dit logo. Igen; undervurdér aldrig et logos effekt. Logoet er nemlig den mest synlige del af din virksomhed, og bliver brugt på brevpapir, fakturaer, din hjemmeside og alt andet, der har med din virksomhed at gøre.

  • Kontrakt mellem dig og kunden – Tilføj dine vilkår og betingelser

Det er vigtigt at have udformet vilkår og betingelser for de handlende på din webshop, som dine kunder skal godkende, før de kan gennemføre et køb. Disse betingelser er beregnet til at beskytte din virksomhed og definere de regler der mht. ordrer, fragt, betaling, kredit, osv. Ved at kunden på forhånd godkender dette, slipper du for flest unødige komplikationer mellem dig og kunden efterfølgende.

  • Den menneskelige relation – tilføj en ’Om os’ og en ’Kontakt’-side

De fleste webshopejere er ikke klar over, hvor meget deres ’Om os’-side betyder. Det er her du har mulighed for at vise dit værd og introducere dine kunder til din virksomhed. Det er tit en god idé at alliere sig med en professionel, der har forstand på at udforme tekst til sådanne formål.
’Kontakt’-siden er obligatorisk for alle webshops. Det er her, kunderne kan komme i kontakt med dig. Giv kunderne mulighed for at komme i kontakt med dig på flest mulige måder såsom via sociale medier, telefon og email-adresse og -kontaktformular.

  • Organisering – lav produktkategorier

Lav produktkategorier for at organisere dine produkter og gøre din shop så overskuelig som overhovedet muligt. Giv dig god tid til at gennemtænke strukturen på din side, og indtænk potentielle ændringer, så hele siden ikke skal omstruktureres, når disse opstår.
Prøv så vidt muligt at undgå subkategorier, da de tilføjer et ekstra skridt i søgningen på dine produkter. Kan dette ikke undgåes, så overvej at opbygge en stor, detaljeret og struktureret menu.

  • Vis og beskriv – tilføj produkter

Din webshop fungerer som et udstillingsvindue for de produkter, du forhandler. Det er derfor vigtigt at du giver dig tid til at beskrive og vise dine produkter på den bedst mulige måde. Tilføj så mange detaljer som muligt i beskrivelsen. Det er her du har mulighed for at overbevise dine kunder, om at dine produkter er de bedste. Det er også hér søgemaskinerne har mulighed for at indeksere dine produkter gennem nøgleord, så det er altså et meget vigtigt punkt for din webshops succes.
Det er ligeledes vigtigt at fremvise dine produkter. Benyt dig af højkvalitets billeder, der har til formål at gøre dine kunder interesserede, så de til sidst ender med at købe dit produkt.

  • Opsæt en betalingsmetode

Nu når din webshop er opsat korrekt angående indholdet, er det vigtigt at få det tekniske på plads. Der skal opsættes en betalingsmetode, og det er der mange måder at gøre på.
E-wallets: Gør det muligt for dine brugere at betale via kreditkort.
En aftale med din bank: Få pengene direkte ind på din bankkonto via bankoverførsel eller kreditkort.

  • Fragt og levering

Overvej hvilken fragtmetode du vil benytte. Der findes forskellige metoder og services, og det er derfor vigtigt at overveje, hvilken du vil bruge. Sørg for at din shop automatisk udregner fragten og tilføjer den til prisen. Du kan også vælge at give gratis fragt ved køb over 500 kr eksempelvis. Dette motiverer kunderne til at købe mere.

  • Moduler – aktivér og tilføj funktioner med ét klik

Der findes et hav af forskellige funktioner, du kan tilføje til din webshop – disse bliver kaldt for moduler. Der er noget for enhver smag, og det er en god idé at gennemgå dem, for der er med garanti noget du kan bruge til at optimere din webshop. Du kan installere moduler, der giver dig mulighed for at vise flere billeder på engang, slideshows, relaterede produkter og at give kunderne mulighed for at dele dine produkter på de sociale medier.

  • Test dit website

Nu da du har gennemført alle de forrige trin, er det tid til at tjekke om det hele fungerer ordentligt. Test din side, som om du var kunde ved at navigere rundt på de forskellige produkter og foretage nogle forskellige ’køb’ og prøve at simulere dine kunders adfærd. Du kan også bede venner og bekendte om at gennemgå din side – det kan tit være svært at finde fejl på en side, man selv har siddet og nørklet med i lang tid.
Når du har gennemgået din side og rettet eventuelle fejl, er du færdig. Tillykke! Du har nu en velfungerende webshop, som du kan vise til offentligheden. Nu er det tid til at begynde at varetage din webshop. Opdatér den så tit som muligt med nye produkter, tilbud, nyhedsbrev og andet, så siden hele tiden har noget nyt at byde på angående indhold.

Held og lykke med din nye shop!